SEAT Historie

 

Dækaftryk fra Barcelona ud i hele verden

Fra 1950'ernes Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A., til SEATs nuværende status som det unge, sporty familiemedlem i Audi Brand Group. Vores historie er lige så spændende som vores biler, og her kan du se nogle af højdepunkterne: 

2000-2006

SPORT & DESIGN. Altea i nyt design og aggressive Cupra modeller viser vej, da SEAT indgår kompagniskab med Audi Brand Group. Fremtiden tegner lysere og mere spændende end nogensinde.

2006 SEAT åbner nyt hovedkontor i Martorell.

Mr. Erich Schmitt udnævnes til President for SEAT.

Den nye SEAT Leon FR præsenteres på Madrid Motor Show i maj. 2 måneder senere præsenteres Leon Cupra - den stærkeste model til dato - på London Motor Show. I september præsenteres SEATs mest familievenlige model på det internationale Motor Show i Paris: Altea XL.

2004 Året hvor ”Det nye SEAT” for alvor slog igennem. Verdenspremieren på SEAT Altea på Geneva Motor Show blev det officielle startskud på en ny æra for vores bilmærke.

I marts holdt virksomheden sit første ”Åbent Hus” arrangement på Martorell fabrikken med mere end 41.000 besøgende – heraf naturligvis mange medarbejdere og deres familier.

I juni præsenterede vi den nye og nytænkende generation af SEAT Toledo på Paris Motor Show. En stærk manifestation af det nye SEAT design.

Året markerede også 20-års jubilæum for Ibiza – en kæmpe succes med over 3.3 millioner producerede biler. Vi fejrede fødselsåret med to nye sportsmodeller – FR i januar og Cupra i juni med modelseriens hidtil mest magtfulde dieselmotor (160hk).

I årets slutning startede vi byggeriet af en ny administrationsbygning, der er placeret i forbindelse med Martorell produktionshallerne.

2003 Året startede med fuld fart på forandringer og nyheder – SEAT Altea blev født. Prototypen blev afsløret på Frankfurt Motorshow (IAA), efter at vi havde brugt 582 millioner Euro på forskning, udvikling og omstilling af produktionsapparatet.

Nyheden gav øjeblikkeligt en stor efterspørgsel, og salgstallene steg voldsomt selv på traditionelt vanskelige markeder som England og Tyskland.

De gode takter var væsentlige bidrag til SEATs integrering i Audi Gruppen – en helt ny position, der sikrer os (og dig) et tæt samarbejde inden for forskning og udvikling, design, kvalitetssikring og distribution.

2002 Det besluttes overordnet, at SEAT går sammen med Audi og Lamborghini i Audi Gruppen - en selvstændig gren af den nyligt reorganiserede Volkswagen Group.

Dr. Andreas Schleef udnævnes til koncerndirektør.

Nye, attraktive overenskomstaftaler tiltrækker mange yngre og dygtige medarbejdere, og en ny Cordoba afsløres på Paris Motor Show som den oplagte familiebil i det nye Ibiza-design.

SEAT gør med stor succes comeback på racerbanerne med ”SEAT Leon Supercopa”.

2001 Den nye generation af SEATs gennem tiden mest populære model – Ibiza - udstilles for første gang på Bologna Motor Show.
Stort set samtidig præsenterer vi den sporty konceptbil SEAT Tango.
Og vi præsenterer også den superhurtige Leon Cupra prototype, der var udviklet af SEAT Sport.
Produktionen af Toledo modellerne blev flyttet fra Bruxelles til Martorell fabrikken. Og Euro blev SEATs officielle interne valuta.

2000 Konceptbilen Salsa blev præsenteret og gav klare signaler om SEATs nye design og image.
SEAT fejrer 50 års fødselsdag og virksomhedens ledelse inviteres i audiens hos Hans Majestæt, Kong Juan Carlos I.
Vores Tekniske Center fejrer 25 års jubilæum.

1990-1999  

Nye ansigter. Virksomheden accelererer mod det nye årtusinde ved at skifte navn til SEAT S.A. – med 99,99 % af aktierne ejet af Volkswagen. I dette årti yder vi den kraftpræstation at udvikle og præsentere hele 5 nye og topmoderne modeller samtidig med, at en helt ny identitet indarbejdes i virksomheden.

1999 Den nye virksomhedsidentitet offentliggøres, og vi præsenterer en spændende Leon model, der markerer, at SEAT er tilbage som en af Europas førende bilfabrikker.

1998 Toledo møder publikum på Paris Motor Show som den første model, der viser SEATs nye og moderne ”ansigt”.

Vi præsenterer Cordoba WRC, der får debut i den skrappeste klasse inden for World Rally Championship.

SEAT genvinder førerpositionen i 2-liters klassen med tredje verdensmesterskab i træk til vores Ibiza Kit Car.

1997 Ibiza Kit Car vinder World Rally FIA 2L for andet år i træk. Og på den mere familievenlige front præsenterer vi mini-bilen Arosa og Cordoba Vario stationcar.

1996 SEAT vinder World Rally Championship FIA 2L med Ibiza Kit Car allerede det første år, bilen deltager i konkurrencen. Vi præsenterer også den rummelige familie-sportsvogn Alhambra MPV.

1995 Hans Kongelige Højhed, Prinsen af Asturien, kører SEAT nummer 10.000.000 (en Toledo) ud af fabrikken i Martorell den 26. september.

1993 Hans Majestæt, Kong Juan Carlos I indvier Martorell fabrikken den 22. februar. Vi starter produktion af den nye generation SEAT Ibiza og præsenterer Cordoba modellen.

1992 SEAT deltager som partner i og sponsor for Olympic Volunteers’ Program under det 25. olympiske lege i Barcelona.

1991 Toledo præsenteres som den allerførste SEAT model udviklet i samarbejde med Volkswagen Group.

1990 Volkswagen opkøber SEAT aktier og ejer 99,99 % af den samlede aktiekapital.
Navnet Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. ændres officielt til det korte og moderne SEAT, S.A.

 

1980-1989

Nu banes der vej for at indtage det europæiske marked. Det første, spæde samarbejde med Volkswagen udvikler sig støt til 75 % ejerskab, og vi begynder at sælge biler uden for Spaniens grænser. Den første generation af Ibiza indtager gader og veje, og vi lægger grundstenen til den moderne Martorell bilfabrik. Det er også årtiet, hvor SEAT sport kommer på banen som et nyt ansigt inden for motorsport.

1989 Vi begynder at projektere Martorell fabrikken.

1986 Volkswagen køber 51 % af SEAT aktierne i juni og forhøjer i slutningen sin aktiemajoritet til 75 %.
SEAT begynder at eksportere til andre lande i Europa – først til Holland.

Vi etablerer en helt ny motorsport afdeling, SEAT Sport.

1984 Den navnemæssige stamfader til alle senere SEAT Ibiza modeller kommer på markedet. Første model forlader Zona Franca fabrikken 27. april.

1982 Den 30. september starter en ny æra for SEAT, da vi indleder erhvervsmæssigt og økonomisk samarbejde med Volkswagen.

1950-1979

I denne periode støbes fundamentet for en bilsucces. SEAT etableres, og snart ruller de første biler ud på de spanske veje – og på eksportmarkederne. Det Tekniske Center i Martorell åbner og begynder at udvikle de første ”atletiske teknologier”, der lægger grunden til de sporty og vævre køreegenskaber, du kender SEAT modellerne for i dag. 

1975 Martorell Technical Centre begynder sit arbejde.

1974 SEAT nummer 2.000.000 forlader fabrikken, og vi køber nye faciliteter i Landaben (Pamplona).

1973 Vi starter projekteringen af SEAT Technical Centre i Martorell.

1968 SEAT leverer bil nummer 1 million.

1965 De første SEAT biler eksporteres – til Colombia.

1957 SEAT 600 sættes i produktion den 27. juni og bliver startskuddet på den store motorisering af Spanien.

1953 Zona Franca fabrikken indvies den 5. juni og leverer den første SEAT bil, en model 1400, den 13. november.

1950 den 9. maj stiftes Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A.

 

 

 

© SEAT Danmark. Alle rettigheder forbeholdes.